Beeldende therapie
De beeldende therapie kan worden aangeboden aan zowel kinderen, jongeren en volwassenen. U kan ervoor opteren om de beeldende therapie te combineren met mindfulness. Voor kinderen tot 12 jaar kan de therapie gecombineerd worden met zowel speltherapie als mindfulness.
Beeldende therapie is een laagdrempelige vorm van therapie. Er wordt gebruikt gemaakt van beeldende middelen zoals schilderen, tekenen, boetseren, werken met papier, was, krijt, steen, etc. Door middel van materialen, technieken en de interventies van de therapeut kan een proces op gang komen. Eventuele problemen worden door het beeldend werken ervaren en zichtbaar. De therapie wordt afgestemd op de hulpvraag en er wordt steeds vertrokken vanuit het unieke van elke persoon. Soms is het moeilijk om woorden te vinden bij wat er zich innerlijk afspeelt. De ervaringsgerichte aanpak van creatieve beeldende therapie kan hierbij een uitweg bieden. Daarnaast is beeldende therapie ook geschikt voor mensen die verbaal juist erg sterk zijn, te veel rationaliseren en moeilijk tot hun gevoel komen. Het kan voor hen net interessant zijn om te werken zonder woorden. |
Voor beeldende therapie hoef je zelf niet creatief te zijn. Je hoeft geen ervaring met beeldende materialen te hebben of iets "moois" te kunnen maken. Het werkstuk is geen doel op zich maar het doen en ervaren staat centraal.
Bij jongeren en volwassenen verlopen de sessies meestal via een vaste structuur. We starten met een check-up, waarbij ik luister hoe het met je gaat en wat je ervaren hebt. Daarna starten we met een inleidende oefening of mindfulness. Vervolgens ga je via een opdracht beeldend aan het werk. We ronden de sessie af met een nabespreking. Bij kinderen kan een sessie meer organisch verlopen. De therapeut volgt het kind dan in zijn of haar spel en biedt de nodige prikkels en interventies aan.
Bij jongeren en volwassenen verlopen de sessies meestal via een vaste structuur. We starten met een check-up, waarbij ik luister hoe het met je gaat en wat je ervaren hebt. Daarna starten we met een inleidende oefening of mindfulness. Vervolgens ga je via een opdracht beeldend aan het werk. We ronden de sessie af met een nabespreking. Bij kinderen kan een sessie meer organisch verlopen. De therapeut volgt het kind dan in zijn of haar spel en biedt de nodige prikkels en interventies aan.
VOOR WIE
Zowel kinderen vanaf vier jaar, jongeren en volwassenen kunnen bij mij terecht voor beeldende therapie. Iedereen kan op een bepaalde manier vastlopen in het leven. Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden en oplossingen en vertrekken we vanuit het unieke van elke persoon. Er worden geen standaardoplossingen aangereikt.
In mijn praktijk kan je onder meer terecht voor thema’s rond:
|
We kunnen werken aan:
|
Zit je met een bepaald thema en twijfel je of je hiervoor bij mij terecht kan? Contacteer me dan gerust voor meer informatie, zodat we kunnen nagaan wat de mogelijkheden zijn.
Beeldende therapie & kinderen.
Veel kinderen vinden het moeilijk om hun emoties onder woorden te brengen. Zij uiten hun belevingen en gevoelens makkelijker via creativiteit en spel. Bij kinderen kunnen heftige emoties leiden tot lichamelijke of psychische klachten. Het op een creatieve wijze kunnen uiten van deze emoties heeft vaak een positieve uitwerking. Beeldende therapie helpt kinderen om hun emoties te uiten en er te leren mee om gaan door middel van tekenen, schilderen, kleien of andere technieken. |
Enkele kenmerken van beeldende therapie op een rijtje:
✔ Beeldende therapie is een ervaringsgerichte therapie. Voor kinderen kan het moeilijk zijn om over emoties en gevoelens te praten. Door middel van tekenen, schilderen en kleien kunnen kinderen hun gevoelens toch uiten. Kinderen kunnen aan hun eigen hulpvraag werken, zonder dat ze in woorden moeten uitleggen wat er aan de hand is. ✔ Het werkstuk is tastbaar. Gevoelens en gedachten kunnen zich tonen in het werkstuk. Via het werkstuk kan het kind gemakkelijker over zijn gevoelens praten. Door over het werkstuk te praten, ontstaat een veiligere ruimte. Hierdoor kan overspoeling van emoties voorkomen worden. Het gemaakte werkstuk kan meegenomen worden naar huis. Via deze weg kan het ook helpen om thuis het gesprek (weer) op gang te brengen. Het werkstuk kan ook iets zijn om trots op te zijn en kan het aan anderen getoond worden. |
Via beeldende therapie kunnen we werken aan:
|
✔ Beeldende therapie is laagdrempelig.
In de ogen van kinderen wordt er gewoon getekend, geschilderd en geknutseld. Het kan een moment van rust en ontspanning bieden.
✔ Beeldende therapie creëert een veilige ruimte.
Beeldende therapie kan het kind een veiliger gevoel geven dan gesprekstherapie. Het kind heeft namelijk de mogelijkheid om de aandacht te vestigen op de materialen. De aanwezigheid van materiaal, gereedschap of een werkstuk geeft het kind in de therapie een gevoel van veiligheid en zal zich zo gemakkelijker durven uiten. Het indirecte contact met de therapeut dat via het beeldend werken mogelijk is, is voor een kind soms prettiger dan direct contact.
✔ De onbewuste gevoelswereld kan bereikt worden.
De beeldende therapie richt zich niet enkel op het zichtbare gedrag en ‘het denken’ maar via het beeldend werken kan de onbewuste gevoelswereld bereikt worden. Dit kan zich uiten tijdens het tot stand komen van het werkstuk en in het werkstuk zelf.
✔ Spel is de taal van het kind.
Het is voor kinderen een natuurlijke manier om via spel en ‘handelen’ hun gevoelens te uiten.
In de ogen van kinderen wordt er gewoon getekend, geschilderd en geknutseld. Het kan een moment van rust en ontspanning bieden.
✔ Beeldende therapie creëert een veilige ruimte.
Beeldende therapie kan het kind een veiliger gevoel geven dan gesprekstherapie. Het kind heeft namelijk de mogelijkheid om de aandacht te vestigen op de materialen. De aanwezigheid van materiaal, gereedschap of een werkstuk geeft het kind in de therapie een gevoel van veiligheid en zal zich zo gemakkelijker durven uiten. Het indirecte contact met de therapeut dat via het beeldend werken mogelijk is, is voor een kind soms prettiger dan direct contact.
✔ De onbewuste gevoelswereld kan bereikt worden.
De beeldende therapie richt zich niet enkel op het zichtbare gedrag en ‘het denken’ maar via het beeldend werken kan de onbewuste gevoelswereld bereikt worden. Dit kan zich uiten tijdens het tot stand komen van het werkstuk en in het werkstuk zelf.
✔ Spel is de taal van het kind.
Het is voor kinderen een natuurlijke manier om via spel en ‘handelen’ hun gevoelens te uiten.